misje
Kategorie: Wszystkie | MISJONARZE!
RSS
pi徠ek, 18 pa寮ziernika 2013

Pami皻am pewn nasz pacjentk w Afryce P責., naprawd biedn... oddala w tych dniach sw鎩 ma造 d逝g. Ju nawet zapomnia豉m, bo by豉m pewna, 瞠 nie odda i nawet na to nie liczy豉m.

Sz豉 kilka godzin pieszo, by odda to, co po篡czy豉, bo jak m闚i: ”Oszukuj帷 ludzi, Boga si oszukuje… dlatego nigdy nie k豉mi. Wtedy B鏬 przestaje mnie b這gos豉wi…”.

Zapami皻a豉m sobie te s這wa, w razie gdyby k豉mstwo by這 豉twiejsze ni prawda. Przypomn sobie na pewno to zdanie, tej biednej kobiety, kt鏎a w prawdzie b這gos豉wie雟two Boga widzi…

Pami皻am odwiedzi豉m, kiedy kobiet w wi瞛ieniu. Widzia豉m, 瞠 lubi pali papierosy, podarowa豉m wi璚 jej kilka. Kiedy tak sobie spokojnie obok mnie siedzia豉, zacz窸a opowiada: „zabi豉m moj te軼iow, m捫 mnie zostawi, a s御iedzi zawo豉li od razu policj i tak jestem tutaj od dobrych kilku dni, i wcale nie 瘸逝je, 瞠 to zrobi豉m, bo to za moje dzieci…”

Spojrza豉m na ni i poda豉m jej nast瘼nego papierosa… w milczeniu. Zawsze wierzy豉m, 瞠 ka盥a historia ludzka jest 鈍i皻… nawet ta, kt鏎a gdzie w ciemno軼i nienawi軼i zaistnieje.

Po kilku odwiedzinach zapyta豉 mnie: ”dlaczego odwiedzasz mnie i przynosisz te papierosy?”. Jako tak ucieszy豉m si z tego pytania: „Wierz w krople dobra, kt鏎e czasem zmieniaj nasz 鈍iat. A ty wierzysz w dobro?… zapyta豉m.

„Nie wiem tak naprawd, czy kiedy go do鈍iadczy豉m… dlatego tylko to miejsce mo瞠 by moim domem… na zawsze”.

Ludzie ju nie s przyzwyczajeni do DOBRA, tego bezinteresownego. Nawet boj si go, szukaj帷 r騜nych motyw闚. A przecie dobre gesty, z這 zwyci篹aj i serca uwalniaj. I tylko te ma貫 nasze czyny, takie niewidoczne, a jednak jedyne, bo bezp豉tne… tylko takie, BRZMI ECHEM W WIECZNO列I…

s. Dorota Zok

misjonarka

鈔oda, 06 marca 2013
Ostatnio w Opolu widzia豉m, 瞠 by ci篹ki czas dla student闚. Ponad 15 tysi璚y m這dych ludzi, ucz帷ych si na ro積ych uczelniach , mia這 swoje egzaminy. Taka nasza mentalno嗆, 瞠 ka盥y chce by najlepszy, super oceny i to za pierwszym razem…
A mo瞠 to ju czas by sobie u鈍iadomi, 瞠 nie ka盥y musi by najlepszym, najzdolniejszym, takim geniuszem… 安iat jest przecie dla tych , kt鏎zy sa inteligentni, zdolni i mniej zdolni… dla wszystkich!

Ju kilka lat temu pozna豉m Kamil z mojego rodzinnego miasta Olesno. Zawsze ona zachwyca mnie swoja niesamowita si陰 i rado軼i. Nigdy si jako za bardzo nie 瘸li, a od urodzenia jest na w霩ku inwalidzkim.

Kiedy z ni rozmawiam ,B鏬 jakby staje si bli窺zy. Robi takie wra瞠nie, 瞠 jest szcz窷liwsza od tysi璚y ludzi, kt鏎zy dziennie biegaj przed jej oknami na zdrowych nogach. Tak to w豉郾ie Kamila pokazuje mi, 瞠 鈍iat jest przecie dla wszystkich, dla chorych i zdrowych, biednych czy bogatych, dla s豉bych czy mocnych.

Szcz窷cie i uzdrowienie sa w nas samych… tak m闚i Kamila i u鄉iecha si g這郾o, razem ze swoja kochana Mama… kt鏎a jest z ni zawsze!

Helena Keller by豉 g逝cha i niewidoma, ale ci庵le twierdzi豉, 瞠 篡cie jest pi瘯ne, natomiast Napoleon mia niby wszystko, w豉dz, pieni康ze, zwyci瘰twa, sukcesy, zdrowie, kobiety, a w swoich pami皻nikach napisa, 瞠 nie jest pewien, czy w swoim 篡ciu prze篡 6 szcz窷liwych dni…

安iat nale篡 do ludzi, kt鏎zy niby zwyci篹aj i tych kt鏎zy niby wygrywaj, bo tylko B鏬 wie, co naprawd jest pora磬, a co zwyci瘰twem…

s. Dolores Zok - misjonarka z Afryki

Pewnego dnia w Afryce kiedymodlili鄉y si za chorych, pewna kobieta wsta豉 i podzi瘯owa豉 za modlitw. Jej dziecko 篡je, porusza si i zaczyna powoli wypowiada kr鏒kie s這wa. Stan窸a wyprostowana i zacz窸a opowiada: "Zaraz po naszym wypadku samochodowym, dziecko zosta這 nieprzytomne i lekarze m闚ili, 瞠 to kwestia dni. Nie mia豉m tyle pieni璠zy, by przewie潭 je do wi瘯szego miasta, do lepszego szpitala. By這 od篡wiane sztucznie i ludzie m闚ili, 瞠 篡je jak ro郵inka, nawet nie otwiera這 oczu… ale to moja jedyna c鏎ka, nie mog豉m pozwoli, by odesz豉. Chodzi豉m ka盥ego dnia do szpitala, siada豉m na par minut i powtarza豉m jej ci庵le jedne i te same s這wa - KOCHAM CIE , PAMIETAJ… i odchodzi豉m, maj帷 nadzieje... ze b璠zie 篡豉.

Pokilku tygodniach dziecko zacz窸o si rusza, otwiera oczy… i szuka mojej twarzy, a ja ci庵le powtarza豉m to samo… kocham Cie, pami皻aj…

sp

Te s這wa przywr鏂i造 篡cie mojej c鏎ce… bo tylko MIΜ汎 uzdrawia, zmienia, leczy, jest jedynym powodem, dla kt鏎ego 篡jemy, walczymy, staramy si by lepsi…

"Chyba dlatego moja c鏎ka otworzy豉 oczy, bo us造sza豉 te s這wa, kt鏎e przywr鏂i造 jej 篡cie…”

S takie s這wa, kt鏎e niszcznas samych! M闚i帷 o innych, jako zabijamy ich w naszym ma造m 鈍iecie, nie dajemy im szansy. S這wa rani, usuwaj sen naszych nocy, zabieraj s這鎍e jasnych dni i sprawiaj, 瞠 篡cie w nas umiera, ale jest tez inna moc… DOBRYCH S紟, kt鏎e zmieniaj 鈍iat, dodaj sil, powoduj, 瞠 ludzie si u鄉iechaj i chc by lepsi.

Wyb鏎 nale篡 do ka盥ego z nas… S這wo, kt鏎e uzdrawia… czy niszczy?

s. Doroles Zok - misjonarka z Afryki

niedziela, 17 lutego 2013

Wioska ukryta przed 鈍iatem

Wybieram si do ma貫j wioski w indyjskim stanie Orisa, aby odwiedzi znajom mi rodzin. Autobus wyrusza o pi徠ej rano z miasta Brahmapur. Dobrze, 瞠 tak wcze郾ie, bo w ci庵u dnia temperatura ro郾ie do 45 stopni i upa staje si niezno郾y.

Brahmapur

Brahmapur

Widz帷 stan pojazdu mam mam powa積e w徠pliwo軼i czy dotrzemy szcz窷liwie na miejsce. Zaraz po wyje寮zie z miasta, kierowca zatrzymuje si przy przydro積ym sklepiku, by kupi kadzide趾a i 鈍ie瞠 girlandy z kwiat闚. Umieszcza je na o速arzyku z wizerunkami bo磬闚 hinduistycznych, tu za swoim siedzeniem.

autobus o速arzyk

Autobus jest pe貫n, wszystkie miejsca w 鈔odku i ... na dachu s zaj皻e. Tak jak si spodziewa豉m w drodze mamy awari. Kierowca przy pomocy kilku pasa瞠r闚 naprawia autobus i ruszamy dalej. Nasza podr騜 przewidziana na 8 godzin przeci庵a si do 10. To i tak nie幢e zwa篡wszy na stan dr鏬, po kt鏎ych si poruszamy.

W drodze 豉pie nas deszcz, powietrze staje si rze鄂ie, wreszcie jest czym oddycha. Niestety boczne okna autobusu nie maja szyb tylko nieszczelne plandeki, przez kt鏎e woda wlewa si do 鈔odka. Pasa瞠rowie siedz帷y przy oknach s nara瞠ni na przymusow kapiel a w rezultacie przemoczeni.

Na docelowym przystanku autobusowej podr騜y, czeka na mnie znajoma rodzina. Witamy si serdecznie i ruszamy w dalsz drog. Wioska, w kt鏎ej mam si zatrzyma oddalona jest o godzin pieszej w璠r闚ki przez las. Ojciec rodziny zabiera m鎩 baga. Dzieci daj mi do spr鏏owania zebrane po drodze dzikie owoce mango. S s這dkie i soczyste, robi si z nich ostre pikle z dodatkiem czili, kt鏎ych b璠 mia豉 okazj spr鏏owa.

Docieramy do wioski. Jest ona ca這軼i zamieszkana przez chrze軼ijan. Zjnajduje si tu Ko軼i馧 pod wezwaniem 安. Antoniego i przylegaj帷y do cmentarz. Na sta貫 w osadzie mieszka ksi康z, kt鏎y sprawuje duchow opiek nad mieszka鎍ami tej zagubionej po鈔鏚 indyjskiej puszczy parafii.

Ko軼i馧 na zewn徠rz Ko軼i馧 w 鈔odku

cmentarz

砰cie mieszka鎍闚 jest urzekaj帷o proste. Nie ma tu pr康u, ani linii telefonicznej, za to wszyscy doskonale si znaj i wsp鏊nie dziel rado軼i i troski 篡cia. Wsz璠zie jest bardzo du穎 dzieci. M這dsze chodz do szko造 oddalonej o kilka kilometr闚, starsze mieszkaj raczej w internatach, a do domu przyje盥瘸j na dni wolne.

chata

dzieci dzieci

Najm這dsze dzieci otoczone s szczeg鏊n trosk rodziny. Beztroskie lata nie trwaj jednak zbyt d逝go. Dziewcz皻a wychodz za m捫 bardzo wcze郾ie. Dopeiro co za郵ubione m捫atki wychodz帷 z domu zakrywaj twarz sari, na znak zawstydzenia i ch璚i ukrycia przed 鈍iatem swojej urody. W sz鏀tym miesi帷u ci捫y m這da ma鹵onka wraca do domu swojej matki, aby ta przygotowa豉 j do narodzin dziecka. Potem r闚nie, pod okiem swojej rodzicielki, przez kilka miesi璚y m這da matka, uczy si w豉軼iwej opieki nad male雟twem.

k徙iel m這da matka

Babcia k徙i帷a wnuczk M這da matka

matka

W skromnie wygl康aj帷ych domostwach zamiast pod這gi jest klepisko. Nie ma bie膨cej, trzeba j nosi z pobliskiego stawu, w specjalnych bindygach na g這wie. Zaj璚ie to, jak wiele innych, nale篡 do kobiet.

przynoszenie wody kobiety nios帷e wod

Ka盥a rodzina uprawia warzywa i przyprawy do codziennego u篡tku, tak by by samowystarczaln.

imbir

Czyszczenie imbiru

Drewno na opa zbiera si w lesie. Gotuje si na paleniskach przy domu.

z drewnem drewno

palenisko

Starsi mieszka鎍y wioski przestrzegaj codziennej popo逝dniowej sjesty. 如i si na matach.

sjesta m這da m篹atka

Poobiednia sjesta M這da m篹atka

Wizyta go軼ia wzbudza niezwyk貫 zainteresowanie wszystkich mieszka鎍闚, ka盥y zaprasza do siebie. Ka盥y chce czym ugo軼i. Na wieczorny r騜aniec, kt鏎y odmawiam ze znajom rodzin przed ich domem, tylko przy 鈍ietle lampy naftowej, do陰czaj s御iedzi. Angielski przeplata si z miejscowym j瞛ykiem orija. W rozgrzanym powietrzu unosz si do nieba nasze g這sy przetykane niezwykle pi瘯nym 鈍iergotem cykady.

Wsp鏊nie dzi瘯ujemy Bogu za dar minionego dnia...

Tekst i zdj璚ia: s. Sara FSK, Indie



sobota, 16 lutego 2013

Dar trzciny cukrowej

Zdarzy這 si to zn闚 w Orisie, podczas d逝giej podr騜y z jednej wioski do drugiej. W strasznym upale...

Wraz z towarzysz帷ymi mnie i mojej indyjskiej wsp馧siostrze dwoma miejscowymi ksi篹mi zatrzymali鄉y si na chwil w pobli簑 pola trzciny cukrowej. Pracowa造 na nim ca貫 rodziny ze szczepu Rhona. Przy pomocy prostego drewnianego narz璠zia, z pomoc wo堯w, doro郵i wyciskali sok z trzcinowych 這dyg, by p騧niej po dalszej przer鏏ce uzyska z niego cukier trzcinowy.

na poluwyciskanie soku

sok trzcinowy

Sok trzcinowy

Wok馧 utrudzonych lej帷ym si 瘸rem z nieba rodzic闚 weso這 bawi造 si dzieci. One tak瞠 stara造 si pom鏂 w pracy. Nasze pojawienie si wzbudzi這 niema貫 zainteresowanie. Dzieci okazywa造 lekkie zawstydzenie wobec obcych, za to kobiety ch皻nie pozowa造 do zdj耩.

kobieta z dzieckiem kobieta z dzieckiem

Kobiety ze szczepu Rhona nosz z這te kolczyki w nosie, maj tatua瞠 na r瘯ach i d這niach, w specyficzny spos鏏 zak豉daj sari.

kobieta Rhona kobieta Rhona

Jeden z m篹czyzn 鄉ia這 podszczed do nas i pocz瘰towa trzcinowymi 這dygami. Ich s這dki sok wspaniale zaspokoi nasze pragnienie. Ten prosty cz這wiek niczego od nas nie oczekiwa. W naturalnym ge軼ie 篡czliwo軼i podzieli sie swoim urodzajnym plonem.

dar

Pomy郵a豉m jak wa積ym jest w nat這ku codziennych zaj耩 zwolni cho na chwil, ucieszy si tym co proste, odczu wdzi璚zno嗆 za plony ziemi i za dobro zwyczajnych ludzi.

Czy dzisiejszy, nastawiony na konsumpcj 鈍iat jeszcze to potrafi? 

Tekst i zdj璚ia: s. Sara FSK

pi徠ek, 15 lutego 2013

Wytatuowane twarze kobiet Desia

M闚i si, 瞠 oczy, ale chyba i ca豉 twarz s zwierciad貫m duszy cz這wieka. Zawsze interesowa造 mnie ludzkie twarze, a na moich misyjnych szlakach widzia豉m ich wiele. Nie zawsze by造 one po ludzku pi瘯ne, ale zawsze nios造 w sobie g喚bi 篡cia danej osoby.

Ile m康ro軼i mo積a wyczyta w obliczach prostych wie郾iak闚, kt鏎zy nie potrafi nawet czytaipisa. Ile 鈍iat豉 przebija z twarzy 瞠braka, kt鏎y wiele lat sp璠zi na ulicy. Jak godno嗆 wida na obliczu pogodzonego z przemijaniem 篡cia starca.

S璠ziwo嗆 wieku jest niezwykle ceniona w kulturze Indii. Dziadkowie to ci, do kt鏎ych m這dzi zwracaj si o rad, kt鏎zy dziel si swoim do鈍iadczeniem, przemawiaj z m康ro軼i... Oni tak瞠 s tymi, kt鏎zy przekazuj Bo瞠 b這gos豉wie雟two. Cz瘰to by豉m 鈍iadkiem tego jak dzieci z ogromnym szacunkiem dotyka造 st鏕 rodzic闚 lub dziadk闚, czy te prosi造 ich o b這gos豉wie雟two przed wa積ymi wydarzeniami jak cho熲y egzaminami w szkole.

staruszka Kiliyamma

Fot. Monika υboda - staruszka Kiliyamma

Nie zapomn nigdy twarzy staruszki Kiliyammy, kt鏎a wita豉 mnie zawsze uroczystym „namaskar” - gestem z這穎nych d這ni. Po逝dniowy posi貫k, kt鏎y od nas dostawa豉 dzieli豉 zawsze z synem, alkoholikiem.

namaskarze staruszk

"Namaskar" - gest powitania W oczekiwaniu na obiad

Fot. Monika υboda

Spotka豉m te twarze naznaczone szczeg鏊n histori 篡cia, do niech nale膨 kobiety ze szczepu Desia Khata Kondh 篡j帷e w indyjskim stanie Orisa. Bez trudu mo積a je odr騜ni od innych mieszkanek Indii, poniewa maj na twarzach geometryczne tatua瞠 a ich uszy s ozdobione spor ilo軼i kolczyk闚. Szukaj帷 wyt逝maczenia co jest powodem tej specyficznej, sta貫j dekoracji natkn窸am si na kilka interpretacji.

kobieta Desia

Wed逝g przekazywanego ustnie podania dawno temu w鏚z szczepu Desia zdecydowa, 瞠 ka盥a m這da dziewczyna, zanim wyjdzie za m捫, sp璠zi z nim jedn noc. Dziewczyny, kt鏎e chcia造 pozosta nieskalane dla swoich przysz造ch m篹闚, chc帷 zniech璚i do siebie wodza, zacz窸y si oszpeca, co przynosi這 oczekiwany skutek - w鏚z zostawia je w spokoju. Gdy przychodzi豉 pora zam捫p鎩軼ia tylko te, kt鏎e mia造 tatua na twarzy by造 brane pod uwag, jako godne kandydatki na 穎n.

m這da kobieta Desia

Inna interpretacja m闚i, 瞠 kobiety Desia tatuuj twarze, aby nie podoba si m篹czyznom z innych szczep闚.

kobieta Desia

Kolejne wyja郾ienie podaje, 瞠 po tym specyficznym znaku, kobiety z tego samego szczepu bez problemu b璠 mog造 rozpozna si po 鄉ierci, w 鈍iecie duch闚.

starsza kobieta Desia

A co wyra瘸j nasze twarze? Co mog w nich odnale潭 ci, z kt鏎ymi jeste鄉y, na co dzie, co im niesiemy....co chcemy sob podarowa.... 

kobiety Desia

Tekst i pozosta貫 zdj璚ia: s. Sara FSK

pi徠ek, 08 lutego 2013

Niezapomniane spotkanie ze szczepem Bonda

Orisa, jeden z indyjskich stan闚, zamieszkiwany jest przez 62 szczepy, czyli pramieszka鎍闚 tego kraju. Chyba najbardziej interesuj帷ym z nich jest szczep Bonda, kt鏎y w najwi瘯szym stopniu utrzyma sw to窺amo嗆 i nie uleg wp造wom z zewn徠rz.

Wyjecha豉m do Orisy, do miasta Koraput na zaproszenie znajomego ksi璠za, kt鏎y pracuje tam od lat. On te zabra mnie najpierw do Muzeum Szczep闚, opowiedzia o ludziach Bonda i zawi霩 do wioski Onkundeli, gdzie w czwartki nad ranem, po ca這nocnej w璠r闚ce ze stok闚 wy篡ny Malkangiri przychodz Bondowie.

Targ w Onkundeli

Targ w Onkundeli

Dowiedzia豉m si, 瞠 oko這 6 tys. cz這nk闚 tego szczepu mieszka w 32 wioskach, rozrzuconych na powierzchni 200 km kwadratowch Wzg鏎z Bondo.

wzg鏎za Bondo wodospad

Przynale膨cych do szczepu Bondo mo積a bez trudu pozna po niezwykle ciekawym stroju. We w豉snych wioskach m篹czy幡i u篡waj jedynie przepasek biodrowych, natomiast na odleg造m targu pojawiaj si w spodniach i koszulach.

w pelerynce w pelerynce

Kobiety ubieraj si zawsze w tradycyjne kuse sp鏚niczki „ringa”, w豉snor璚znie utkane na prymitywnych krosnach. G鏎n cz窷 cia豉 pozostawiaj nie os這ni皻, za to przyozdobion olbrzymi ilo軼i (ok. 200) naszyjnik闚. Maj one przewa積ie ca趾owicie ogolone g這wy okryte dla ozdoby traw i koralikami. Na szyj wk豉daj kilka aluminiowych obr璚zy, a na przedramiona mosi篹ne bransolety. Schodz帷 z g鏎 do obcej wsi narzucaj na siebie "pelerynki" z kawa趾a materia逝.

kobieta Bonda nakrycie g這wy

Str鎩 tych kobiet nie zmieni si od wiek闚 i jest zwi您any ze szczeg鏊nym tabu, na這穎nym na nie, wg tradycji, przez bogini Sit, 穎n Ramy. Bondowie przekazuj z pokolenia na pokolenie legend, kt鏎 mia豉m okazj przeczyta ju po spotkaniu z nimi:

Rama podczas swego wygnania ukrywa si w kraju Bond闚. Zdarzy這 si wtedy, 瞠 jego 穎na Sita k徙a豉 si nago w strumieniu. Kobiety ze szczepu Bonda, przysz造 po wod (jeszcze wtedy ubrane) i zacz窸y si z niej na鄉iewa. Sita poczu豉 si ura穎na i rzuci豉 na nie kl徠w, aby od tej pory chodzi造 nago z ogolonymi g這wami, tak by si z nich na鄉iewano, a jakakolwiek pr鏏a odst瘼stwa od tego tabu mia豉 si sko鎍zy dla nich nieszcz窷ciem. Kobiety u鈍iadomi造 sobie pope軟iony b陰d i zacz窸y b豉ga Sit o przebaczenie i cofni璚ie tego przekle雟twa. Ale zakl璚ie to by這 nie do cofni璚ia. Sita oderwa豉 jednak kawa趾i swojego odzienia i da豉 je kobietom, aby mog造 ukry sw nago嗆. Od tego czasu kobiety Bonda musz nosi tak sk徙e odzienie. Wydarzenie to mia這 miejsce w pobli簑 wsi Mudulipada uwa瘸nej za stolic Bond闚 i jest znane, jako Sita Kunda.

starsza kobietakobiety Bonda

z kobietami Bonda ozdoby na g這wie

dwie kobiety rozmowa

dyskusja

M篹czy幡i szczepu Bonda na cotygodniowy targ przynosz piwo z prosa i nap鎩 alkoholowy z kwiat闚 Mahua. Kobiety oferuj miot造, warzywa, owoce jackfruita, mango, daktyle, banany i jagody, uzbierane w d簑ngli. Wymieniaj je na s鏊, suszon ryb i ozdoby. Handel w po這wie ma charakter wymienny, ale zauwa瘸 si, 輳 pieni康z tak輳 nabiera coraz wi瘯szego znaczenia.

sprzeda napoju z kwiat闚 Mahua powr鏒 z targu

Sprzeda napoju z kwiat闚 Mahua Powr鏒 z targu

Mieszka鎍y tego regionu prowadz proste 篡cie, kt鏎e jednak w pewnych swych aspektach mo瞠 szokowa. Dla przyk豉du podam, 輳 ka盥y ch這piec po uko鎍zeniu 10 roku 篡cia mo瞠 si ju o瞠ni, cz瘰to starsz od niego o 5 do 15 lat dziewczyn. Rodzice pana m這dego musz za ni zap豉ci ofiaruj帷 jej rodzinie krow.

kobieta z dzieckiem u鄉iech

Niech ka盥e spotkanie z inno軼i budzi w nas wielki szacunek do drugiego cz這wieka, jego zwyczaj闚, sposobu 篡cia, pojmowania 鈍iata.

Niech b璠zie ubogaceniem naszego patrzenia na 鈍iat ...

Tekst i zdj璚ia: s. Sara FSK



czwartek, 07 lutego 2013

O鈔odek dla niewidomych dzieci Jyothi Seva

w Bangalore, w p責. Indiach

Indie, si鏚me najwi瘯sze pa雟two na 鈍iecie, drugie najliczniejsze, z ponad 1, 2 miliardem mieszka鎍闚. Wed逝g bardzo niedok豉dnych statystyk szacuje si, 瞠 篡je tu oko這 15 milion闚 os鏏 niewidomych. Zastraszaj帷a liczba, bo a 40 tysi璚y dzieci rocznie, traci wzrok na skutek niedo篡wienia i braku witamin. Popularne te s zwi您ki ma鹵e雟kie w鈔鏚 bliskich krewnych, z kt鏎ych cz瘰to rodz si niepe軟osprawne dzieci. Jedynie oko這 2.5 procent niewidomych stanowi osoby edukowane, te, kt鏎e kiedy chodzi造 do szko造 lub obecnie si ucz.

Widz帷 ogromn potrzeb pomocy Niewidomym, postanowi造鄉y przeszczepi charyzmat Franciszkanek S逝瞠bnic Krzy瘸 z podwarszawskich Lasek na indyjsk ziemi. Nasz o鈔odek w Bangalore powsta 23 lata temu.

rodzina Jyothi Seva

Fot. Maciej Jeziorek

apel przed lekcjami

Fot. Maciej Jeziorek

W 1991 roku zosta on zarejestrowany wed逝g indyjskiego prawa i przyj掖 nazw Jyothi Seva, co w sanskrycie oznacza „S逝瘺 安iat逝”. Przebywa w nim obecnie 85 niewidomych i s豉bo-widz帷ych dzieci, w tym 20 sierot. Pozosta貫 dzieci pochodz w wi瘯szo軼i z bardzo ubogich rodzin, ze slums闚 z naszego miasta i wiosek w jego pobli簑. Mamy tez dwie dziewczynki z kolonii tr璠owatych ze stanu Czatisgar, odleg貫go od nas o 26 godzin drogi poci庵iem.

rodzina tr璠owatych

Fot. s. Sara FSK

Prowadzimy w豉sn szko喚 podstawow z internatem. Dzieci ucz si takich samych przedmiot闚 jak w szko豉ch masowych. Dodatkowo maj nauk alfabetu brajla, orientacji przestrzennej, czyli poruszania si z bia陰 lask oraz nauki czynno軼i 篡cia codziennego.

w bibliotecepisanie na maszynie brajlowskiej

Fot. Maciej Jeziorek

orientacja przestrzenna ma造ch dzieci

Fot. Monika υboda

geografiaw szkole

Fot. Maciej Jeziorek

nauka sk豉dania  軼ielenie 堯磬a

Fot. Maciej Jeziorek

Po uko鎍zeniu VII klasy wysy豉my naszych uczni闚 do integracji, ucz瘰zczaj na zaj璚ia ze swoimi widz帷ymi r闚ie郾ikami, nadal mieszkaj w naszym internacie, maj tu korepetycje i zaj璚ia dodatkowe.

dziewcz皻a z integracji

Fot. s. Sara FSK

Wiele z dzieci jest utalentowanych muzycznie, a tak瞠 w ta鎍u. Maj w naszym o鈔odku mo磧iwo嗆 rozwijania swoich talent闚. Graj na pianinie, casio, a od dw鏂h lat tak瞠 na skrzypcach.

gra na skrzypcachgra na pianinie

Fot. s. Sara FSK

如iewaj r闚nie w ch鏎ze w j. angielskim i miejscowym kannada, ucz si tradycyjnego ta鎍a indyjskiego bharathanatyam oraz ta鎍闚 ludowych.

taniec ludowytaniec ludowy

Fot. Maciej Jeziorek

ch鏎ch鏎

For. s. Sara FSK

Jedna z naszych uczennic Yesuamma (zn. „matka Jezusa”) odkry豉 w sobie talent poetycki. Nie mamy 瘸dnych bli窺zych informacji o jej rodzinie, bardzo chcia豉by kiedy pozna swoj mam. Oto jeden z jej poruszaj帷ych wierszy:

“Marzenia”

Chcia豉bym by ma造m ptakiem, kt鏎y lata pod niebem

i 酥iewa pi瘯n ko造sank,by utuli ci do snu

Chcia豉bym by ma造m dzieckiem,

by do鈍iadczy w moim sercu mi這軼i mamy

Chcia豚ym by p造n帷 rzek i cieszy si pi瘯nem natury

Chcia豉bym by anio貫m, kt鏎y jest z Tob w dobrym i z造m czasie

Chcia豉bym by szcz窷ciem dawanym wszystkim ludziom

Chcia豉bym by krwi, kt鏎a Ci chroni

Chcia豉bym by 透ami, by wyrazi moje uczucia

Chcia豉bym by sol, by da Ci odrobin smaku

Chcia豉bym by ma造m 鈍iat貫m tak bardzo niewinnym

Chcia豚ym by delikatnym kwiatem daj帷ym wszystkim zapach

Chcia豉bym by mi這軼i, tak bardzo delikatn

Chcia豉bym by dobr wr騜k, kt鏎a Ci pocieszy,

poprowadzii pomo瞠 podczas trudno軼i

Chcia豉bym by Twoim sercem,

by zna czym jest b鏊 i cierpienie innych i bi mi這軼i.

Opr鏂z dzieci zupe軟ie niewidomych, kt鏎e przewa瘸j w naszym o鈔odku, mamy r闚nie dzieci s豉bo-widz帷e, kt鏎e ze wzgl璠u na wady wzroku nie radzi造 sobie w szko豉ch masowych, niekt鏎e z nich trac wzrok, inne posiadaj tylko jego resztki. Prowadzimy dla nich zaj璚ia z usprawniania widzenia.

usprawnianie widzeniaczytanie z lup

Fot. Maciej Jeziorek

Dzieci niewidome lubi lepi w glinie, wiele z nich potrafi dok豉dnie odtworzy widziane, czyli dotykane przedmioty.

ogl康anie skuteraprace w glinie

Fot. s. Sara FSK

Opr鏂z o鈔odka w Bangalore, prowadzimy r闚nie warsztaty terapii zaj璚iowej dla niewidomych dziewcz徠 w Kotagiri, w stanie Tamil Nadu. Tam r闚nie znajduje si dom formacyjny dla indyjskich postulantek i nowicjuszek do naszego zgromadzenia.

warsztaty terapii zaj璚iowej nowicjuszki z niewidomymi

Fot. Monika υboda

Budujemy tak瞠 szko喚 i internat w stanie Megalaja w p軟. – wsch. Indiach, gdzie w bardzo licznych i ubogich rodzinach jest wiele niewidomych dzieci, nie maj帷ych dost瘼u do szk馧.

budowa szko造 w Megalajabudowa w Megalaja

Fot. Daniel Karkhongor

Utrzymujemy si jedynie z ofiar, teraz nasza najpilniejsz potrzeb jest uko鎍zenie szko造 w Megalaja, gdzie 200 dzieci jest na li軼ie oczekuj帷ych na przyj璚ie. Potrzebujemy tak瞠 funduszy na utrzymanie o鈔odka w Bangalore, gdzie zdobywanie wykszta販enia jest dla dzieci i m這dzie篡 jedyn szans na usamodzielnienie si w trudnej indyjskiej rzeczywisto軼i.

Je郵i kto chcia豚y wesprze nasz dzia豉lno嗆 ofiary mo積a przesy豉 na poni窺ze konto:

ZGROMADZENIE SI紎TR FRANCISZKANEK SΣ浩BNIC KRZY涉

Ul. Piwna 9/11, 00-265 Warszawa

PKO BP SA. 8 Oddzia / Warszawa, Pl. Bankowy 2

36 1020 1013 0000 0902 0120 3744 (PLN)

Kod BIC (Swift): BPKOPLPW

Z dopiskiem: “Dla dzieci niewidomych w Indii”

Informacje na temat Adopcji Serca na odleg這嗆 mo積a otrzyma

pisz帷 do s. Agnieszki na adres: ekonomgen@wp.pl

Za ka盥, nawet najmniejsza ofiar my i nasze dzieci

jeste鄉y ogromnie wdzi璚zne!

u鄉iech dziecka

Fot. Monika υboda

Tekst: s. Sara FSK

鈔oda, 06 lutego 2013

O dzieciach indyjskich pracuj帷ych w kamienio這mach

W czerwcu ubieg貫go roku wraz ze znajomym ks. redemptoryst i dwiema indyjskimi wsp馧siostrami odwiedzili鄉y kamienio這my, po這穎ne na obrze瘸ch miasta Bangalore, stolicy stanu Karnataka, w p責. Indiach.

widok kamienio這m闚

Bardzo poruszy豉 mnie sytuacja mieszkaj帷ych tam i pracuj帷ych dzieci. Wi瘯szo嗆z nich nie chodzi do szko造, od najm這dszych lat pracuj wraz z rodzicami za bardzo niskie wynagrodzenie. Praca, kt鏎 wykonuj jest niebezpieczna dla ich zdrowia. Pracuj w pyle, co cz瘰to powoduje choroby p逝c; rozdrabniaj帷 kamienie cz瘰to ulegaj wypadkom i zranieniom, a nosz帷 ci篹kie 豉dunki kamieni na g這wach doprowadzaj do chor鏏 kr璕os逝pa.

dziewczynka patrzy na kamienio這my

Wstaj wcze郾ie rano i id z rodzicami do pracy. Chwil odpoczynku jest czas po逝dnia, kiedy to w kamienio這mach podk豉da si dynamit i wysadza kamienne 軼iany.

dzieci pracuj帷e w kamienio這mach

To tak瞠 czas ubogiego posi趾u, na kt鏎y sk豉da si codziennie miska ry簑z gotowanymi warzywami lub tylko kilkoma ostrymi papryczkami czili. Po zako鎍zonych wybuchach wszyscy wracaj do pracy, kt鏎a trwa do zmroku.Du篡m problemem jest brak wody. Jest ona dowo穎na w cysternie i trzeba za ni p豉ci.

oszcz璠zanie wody

Rodziny wi璚 bardzo j oszcz璠zaj. Ka盥a rodzina mieszka w ubogim sza豉sie pokrytym li嗆mi palmowymi. W nim mie軼i ca造 sw鎩 dobytek.砰cie toczy si g堯wnie przed domem: gotowanie, mycie, wieczorne spotkaniapo pracy.

mycie niemowl璚ia

Dzieci maj powa積y wyraz twarzy, od najm這dszych lat znaj trudy codziennego 篡cia.

powa積y ch這piec

Czasem dobrze u鈍iadomi sobie jak bardzo jeste鄉y uprzywilejowani mog帷 posy豉 dzieci do szko造, mie dobrze p豉tn i bezpieczn prac, bie膨c wod w kranie, smaczny i zr騜nicowany posi貫k etc. S bowiem tacy, cz瘰to jeszcze bardzo mali, dla kt鏎ych ka盥y dzie jest zmaganiem o prze篡cie.

dzieci opiekuj帷e si m這dszym rodze雟twem

Tekst i fotografie: s. Sara FSK

Pami皻am histori dziewczynki w Afryce, kt鏎a naprawd d逝go chorowa豉. Pewnego dnia ojciec jej znalaz uzdrowiciela. By to taki ju starszy tradycyjny lekarz. Mieszka jednak bardzo daleko.

Po pierwszej wizycie dziewczyna poczu豉 si prawie zdrowa. Ale kiedy d逝go nie mog豉 spotka swego lekarza, stan jej zdrowia pogarsza si. Wtedy to starszy do鈍iadczony uzdrowiciel doradzi rodzinie, by dziewczynka mieszka豉 po prostu bli瞠j niego, by m鏬 by jej pomocny w ka盥ej chwili dnia.

Trudna to by豉 decyzja, aby wszystko opu軼i i zacz望 od nowa i by zdrowym! To by這 jednak jedyne rozwi您anie, wtedy cena cierpienia si nie liczy豉. Bardzo szybko cala rodzinka przeprowadzi豉 si do nowej wioski i odt康 dziewczyna by豉 zdrowa.

Pewno嗆 blisko軼i UZDROWICIELA odmieni這 篡cie dziewczynki, ale najpierw musia豉 zostawi wszystko, co by這 cenne dla niej i ca貫j rodzinki… jej dom, kochanych s御iad闚, zwierz皻a… ogr鏚 i przyjaci馧.

A mo瞠 to jest tak, by 篡 w ci庵貫j obecno嗆 Boskiego uzdrowiciela, trzeba by zawsze gotowym, aby zaczyna od nowa, zostawiaj帷 wszystko, co znane i bliskie… a wybieraj帷 te milcz帷 niepewno嗆 blisko軼i niewidzialnego i wiernego PRZYJACIELA naszych dusz…

Obecno嗆 i blisko嗆 przywracaj zdrowie, u鄉iech, sens szarych dni, dlatego sa bezcenne… nawet z daleka, bo w 鈍iecie serca odleg這嗆 zanika.

***

Dzi w豉郾ie kole瘸nka powiedzia豉 mi przez telefon, 瞠 w Europie Zachodniej w bardzo szybkim tempie ro郾ie liczba ludzi, kt鏎zy choruj psychicznie. Tempo 篡cia jest bardzo szybkie i wymagania s niema貫. Przemys farmaceutyczny i wojenny rozwijaj si w b造skawicznym tempie. Problem pozostaje jednak nie rozwi您any. Chyba ju czas, by uwierzy, 瞠 鈍iat jest dla wszystkich - chorych i zdrowych, zdolnych, biednych, bogatych dla kalek, dla ludzi bezdomnych…

Wcale nie musimy by najlepsi… wystarczy by sob, u鄉iecha si do w豉snych pomy貫k, cieszyc si z dobrego cz這wieka i jedzenia pachn帷ego i przebacza zawsze…

To chyba znaczy, uwierzy w uzdrowienie, kt鏎e mo瞠 nam podarowa BOSKI UZDROWICIEL. Wystarczy tylko, opu軼i dom chorych ambicji i ci庵le na nowo szuka blisko軼i NIEWIDZIALNEGO PRZYJACIELA. Jezusa.

s. Dolores Zok - misjonarka z Afryki

czwartek, 10 stycznia 2013

砰 mo積a dla kogo.Wtedy jest sens i gwiazda. Wi瘯szo嗆 z nas nie prze篡je nic wielkiego w 篡ciu. Ani nie stanie si milionerem, ani prezydentem, ani nie otrzyma nagrody nobla. Ale wszyscy mo瞠my prze篡wa ma貫 rado軼i decyduj帷 si na ma貫 kroki w 篡ciu, na cos nowego.

Co nowego!

Pocz徠ek roku, to taki w豉郾ie czas, kiedy ludzie chc jakby 篡 na nowo, chc zacz望 co nowego, by 篡cie jako udekorowa. Ka盥y w 篡ciu ma jak捷 gwiazd, kt鏎a prowadzi w鈔鏚 ciemno軼i, wskazuje drog po鈔鏚tylu r騜nych w璠r闚ek ludzkiego 篡cia, a czasem nadaje sens wszystkiemu, co staje si zbyt trudne do uniesienia.

Wa積ejest, by odnale潭 w sobie t w豉郾ie gwiazd i i嗆 za ni, bo jest tyle ro積ych dr鏬, kt鏎e do Boga prowadz i ka盥a z nich jest taka ludzka i boska jednocze郾ie.

Wczoraj w豉郾ie m鎩 Przyjaciel powiedzia, 瞠 zrobi wszystko, co mo磧iwe, by odnale潭 t w豉郾ie gwiazd tego roku 2013, bo wtedy jakby wszystko nabierze sensu, a wtedy l瞠j, kiedy wie si - dlaczego…

Chocia te najwa積iejsze odpowiedzi, to chyba tylko w niebie, bo na ziemi za wcze郾ie. W niebie b璠 wszystkie odpowiedzi bardziej prostsze i dost瘼ne. M鎩 Przyjaciel m闚i, 瞠 jako codziennie chce par minut tylko z Bogiem rozmawia, bo na wi璚ej go nie sta.

Chce w豉郾ie tak zaczyna ka盥y sw鎩 dzien. Nie jest cz這wiekiem zbytnio religijnym, ale czuje, 瞠 kontakt z NIEBEM nadaje jako sens wszystkiemu.

M闚i ludzie, 瞠 cierpliwy cz這wiek b璠zie jad dojrzale owoce, bo cierpliwo嗆 jest zawsze wynagrodzona.Te codzienne 15 minut, to takie co nowego w jego 篡ciu… chce to robi regularnie i cierpliwie… bo pragnienie sensu i gwiazdy jest wielkie.

Moja siostrzenica podj窸a decyzj, by nie przejmowa si problemami, kt鏎e czasem j przerastaj. Ma tak fajn zasad, kt鏎a sobie napisa豉 na swoich drzwiach: ”Nie m闚 Bogu, 瞠 masz wielki problem, ale powiedz problemowi, 瞠 masz wielkiego Boga".

Powtarza to sobie ka盥ego dnia i jako tak 豉twiej w codzienno軼i ufa Bogu… bardziej! To takie co nowego… A za najwi瘯sz m康ro嗆 uwa瘸 : „Zycie chwil obecn”.

s. Dolores Zok - misjonarka

poniedzia貫k, 24 grudnia 2012

Ludzie jako tak teraz bardzo zabiegani, nawet w Afryce! Czu atmosfer 鈍iat.

Dzi by豉m w takim hinduskim sklepie i nawet tam kobiety sk豉daj sobie 篡czenia i ciesz si nadej軼iem Boga. Ka盥y jako oczekuje na co nowego, na jak捷 niespodziank... Ka盥y ma w sobie taka t瘰knot za KIM, kto by cho troch zmieni 篡cie - pokaza nowa drog!

Takie nieugaszone pragnienie... t瘰knota... potrzeba mi這軼i, zrozumienia, pokoju, nawet w Afryce, gdzie dzie nie jest tak bardzo mierzony czasem, ale wschodz帷ym s這鎍em i jego zachodem, a wieczory s d逝gie przy 酥iewie i modlitwie ludzi sobie bliskich.

A potem d逝gie milczenie, nawet w t逝mie ludzi. Afryka鎍zyk nie potrzebuje wielu slow, by wyrazi co wa積ego. Gesty s bardziej s造szalne.


Jedna z naszych sierot ma dobrych wujk闚. Przychodz, odwiedzaj, ci庵le co m闚i, pouczaj, daj dobre rady. Chodz tacy wyprostowani i pewni swoich regu, zaprosili j nawet na 鈍i皻a, ale ona odm闚i豉.

Rodzina by豉 zaskoczona, bo przecie mia豉 by wszystko - dobre jedzenie, w nocy modlitwy w ko軼iele, kazania wujka pastora a nawet prezent 鈍i徠eczny ju na ni czeka...

Ale ona m闚i, 瞠 chce zosta z s御iadk, z kobiet, kt鏎a zarabia pieni康ze noc, nie cieszy si dobr opini, ale ludzie j kochaj, za jej szczero嗆 i ci庵陰 ch耩 pomagania.

Nasza sierota zawsze z ni sp璠za 鈍i皻a. Sama m闚i: "To w豉郾ie ona nauczy豉 mnie kocha Boga, pokaza豉 mi, gdzie Go znale潭 w moim trudnym 篡ciu. B鏬 jest wsz璠zie, a kiedy gwiazda na niebie si pojawi, to moja s御iadka zapala 鈍i璚 i m闚i, 瞠 Mi這嗆 si rodzi i dzieli si trzeba, bez wielkich slow. Bez poucze. Bez Kazan. Bez oczekiwania na wdzi璚zno嗆.

M闚i, 瞠 sama jest niegodna i s豉ba, ale Boga kocha ca造m sercem i ludzi tak瞠, dlatego mnie zaprasza. To ona pierwsza pokaza豉 mi 興obek Betlejemski w swoim domu. Zrobi豉 go sama, taki prosty, w kszta販ie serca, pod ma造m drzewem bananowym".

Nasza sierota m闚i, 瞠 jej s御iadka to Anio, cho 鈍iat doros造ch i wujk闚 pastor闚 j dawno przekre郵i. W noc betlejemsk zawsze jej dom jest pe軟y dzieci i staruszk闚 samotnych.


Bo瞠 Narodzenie w mie軼ie jako szybko przemija. Wielkie s這wa i reklamy tanie! Na wioskach jest inaczej. Tutaj nie o s這wa chodzi, ale o gesty. Nie o pust pewno嗆 siebie, ale pokorne milczenie i zgod na niewypowiedziane s這wa.

I nie sztuczna 鈍i皻o嗆, ale na szczer w豉sn s豉bo嗆. Miejsce dla Boga...

Bo瞠 Narodzenie... czas dzieci i staruszk闚, anio堯w i pasterzy, ludzi, kt鏎zy noc pracuj... kt鏎ych 鈍iat jako nie rozumie...

Chodzi o Mi這嗆... w samej prostej, pi瘯nej i cichej nocy Betlejemskiej...

s. Dolores Zok (misjonarka)

poniedzia貫k, 07 maja 2012

W naszej kaplicy zrobi這 si ciasno. Przysz這 dzi wyj徠kowo wielu ludzi. Jeden z naszych katolik闚 jest znanym publicznym m闚c. W przysz這軼i chce zosta aktorem. Pi瘯nie m闚i po angielsku, wymawia ka盥e s這wo bardzo wyra幡ie… Ludzie lubi go s逝cha.

Po naszych modlitwach niekt鏎zy chcieli co zaprezentowa. Grupa ma造ch dzieci przygotowa豉 taniec, m這dzie pi瘯ne 酥iewy, a starsi czytali niekt鏎e urywki z Pisma 鈍.

Nasz znany m闚ca wyrecytowa pi瘯nie Psalm 23 "Pan jest moim Pasterzem". Ludzie d逝go bili brawa… byli wprost zachwyceni… tym pi瘯nym sposobem tego przedstawienia .

Na ko鎍u przyszed taki nieznany nawet ch這pak i prosi o chwile ciszy… Wygl康a na biednego i niezbyt wykszta販onego cz這wieka. Stan掖 na 鈔odku i jeszcze raz powiedzia ten pi瘯ny psalm 23… Panie TY jeste moim PASTERZEM… Nagle zaleg豉 cisza w naszej kaplicy, niekt鏎zy nawet p豉kali, bo jeszcze nikt nie modli si tym Psalmem w taki spos鏏… nie by這 braw, zachwytu, 鄉iech闚… ale by豉 cisza, tak jakby ka盥y my郵a tylko o w豉snym 篡ciu…

Kiedy ju prawie wychodzi, zapytano go, jak to si sta這, 瞠 tak naprawd tylko on w niesamowity spos鏏 poruszy ludzi tym psalmem. Ch這pak zwr鏂i swoje spojrzenie do przysz貫go aktora i kr鏒ko odpowiedzia:

„Widzisz, ty znasz psalm 23 na pami耩 i ka盥e s這wo recytujesz pi瘯nie, ja za to znam PASTERZA… znam GO… osobi軼ie, dzi rano z NIM rozmawia貫m i ka盥ego ranka to czynie".

Znam PASTERZA osobi軼ie - powiedzia ten biedny ch這pak i znikn掖 szybko. Nie potrzebowa wielu s堯w, by wyrazi, to czyni go wielkim naprawd, jego wierno嗆 dla PASTERZA…

Wczoraj wspominano te wielka piosenkark Afryki - Brende Fassie. Mia豉 tak naprawd wszystko w 篡ciu , co niekt鏎zy nazywaj SZCZESCIEM - pieni康ze, w豉dz, popularno嗆, przyjaci馧, kochank闚, wielki talent - jednak potrzebowa豉 dodatkowo narkotyk闚, by 篡 i odesz豉 zbyt szybko z tego 鈍iata…

Napisa豉 w swoim notatniku "Nie wiem, co to mi這嗆, wierno嗆… i szcz窷cie. Nie potrafi 篡… pustk moich dni.

„Takich ludzi jest dzi tysi帷e, szukaj帷ych… tak naprawd DOBREGO PASTERZA… sensu w codzienno軼i".

Nasz m這dy ch這pak na ko鎍u powiedzia… ZNAM PASTERZA… to 廝鏚這 mego szcz窷cia, kt鏎e mi nikt nie odbierze. Nikt i nigdy…

Dzi rano jeszcze z NIM rozmawia貫m i tak zaczynam ka盥y ranek mego szcz窷liwego 篡cia…

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

niedziela, 22 kwietnia 2012

Ludzie w wiosce nazywaj go dobrym cz這wiekiem, cho ma w豉dz, jest wodzem, trzeba czeka , by z nim cho przez chwile rozmawia. Pomimo to , nawet 酥iesz帷y si m篹czy幡i czekaja, bo warto!

Nie ma wielu bogactw, ani posiad這軼i, chyba nigdy mu na tym tak naprawd nie zale瘸這. Nie ujawnia tez swojej religii, cho wszyscy czuja, ze B鏬 jest blisko niego. Nikt jednak nigdy nie widzia go w 瘸dnym ko軼iele. Ka盥y m闚i o nim, 瞠 to cz這wiek m康ry, bo chocia ma wielka wiedze, pozycje i znajomo嗆 ludzi, wypowiada bardzo malo slow, tak jakby by造 one policzone.

Za ka盥e s這wo, trzeba ponie嗆 odpowiedzialno嗆… sam tego uczy! S這wa mog uzdrawia, ale czasem niszcz ludzi, wioski, rodziny, narody. Dlatego cisza jest jakby wpleciona w codzienno嗆 篡cia dobrego cz這wieka. To cz瘰to 廝鏚這 jego si造 i m康ro軼i….

Dobry w鏚z nie potrzebuje wielu slow, bo cz瘰to milczenie jest najlepszym rozwi您aniem ka盥ego problemu… s這wa mog rani, a cisza uzdrowi. Filozofia dobrego wodza, to dobre my郵i, oparte na znajomo軼i 篡cia, ludzi i Boga. Ostatnio napisa na swoich drzwiach takie ciekawe zdanie: "Mali ludzie musza ci庵le m闚i, by cos udowodni - ludzie wielcy nie potrzebuj slow i nie musza niczego udowadnia".

Wczoraj wieczorem wielu ludzi wraca這 na wiosk po ci篹kiej pracy na farmach u bia造ch w豉軼icieli. Ka盥y po troch narzeka, za malo pieni璠zy, zbyt ci篹ka praca, brak deszczu… Ci庵le tyle ro積ych powod闚 do narzeka.

Sobota to dzie spotkania z Wodzem. On tylko s逝cha, tych nieko鎍z帷ych si slow smutnych… W pewnym momencie przerwa narzekania i prosi wszystkich , by wymienili chocia trzy powody, kt鏎e przynios造 im rado嗆 w tym tygodniu. Na pocz徠ku zapanowa豉 cisza i troch czasu up造n窸o, zanim staruszki zacz窸y si chwali dobrymi ocenami wnuk闚 w szkole, kwiatami w ogrodzie, deszczem w ci庵u tygodnia, dobrym jedzeniem w niedziele.

Ka盥y szuka jakiego powodu, by spe軟i 篡czenie dobrego wodza. U鄉iechy pojawi造 si na twarzach ludzi… i wieczorem wszyscy odeszli ze spotkania szcz窷liwi, nie zauwa瘸j帷 nawet, ze W鏚z, nie powiedzia ani jednego s這wa. Pozwoli m闚i innym…

W Afryce ludzie wiedza, ze dobre serce, to nie sprawa slow, a m康ro嗆, to nie liczba przeczytanych ksi捫ek, ani tytu堯w naukowych. Dobre serce i m康ro嗆 cz瘰to ida w parze… Nelson Mandela ten najwi瘯szy W鏚z Afryki i pokorny cz這wiek, przez 27 lat w wiezieniu… najwi璚ej czasu po鈍i璚a na milczenie i dziennie rozpoczyna sw鎩 dzie od medytacji, nie krzycza, nie udowadnia…

Tym chyba uratowa siebie i kraj… ten m康ry i dobry cz這wiek… Afryki i 鈍iata.

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

pi徠ek, 23 marca 2012

Ludzie w Afryce kochaj modlitw, tak prost, codzienn. Tego mo積a si od nich uczy.Zaufania Bogu i to w ka盥ej dziedzinie 篡cia.

W zesz造m tygodniu pewna rodzina zaprosi豉 ca陰 nasz wsp鏊not na obiad w ich prywatnej restauracji. By to taki wyraz wdzi璚zno軼i i przyja幡i. Kiedy ju wszyscy siedzieli鄉y za stolem, podszed do nas m這dy kelner i powiedzia: „Nie znam was, ale wiem, 瞠 waszym g堯wnym zaj璚iem jest modlitwa. Chcia豚ym was prosi, by軼ie si nade mn pomodli造, poniewa mam wielki problem w domu…”

Na pocz徠ku, ludzie jako tak dziwnie patrzyli, ale p騧niej kierownik restauracji wyciszy g這郾 muzyk, ch這pak ukl瘯n掖 przy naszym stole, a my wszystkie modli造鄉y si nad nim. Ludzie siedzieli w skupieniu… przerwali swoje posi趾i… Po kr鏒kiej chwili, znowu 篡cie wr鏂i這… 鄉iechy ludzi, g這郾a muzyka, dobre jedzenie na sto豉ch. Chyba pierwszy raz w 篡ciu, modli豉m si g這郾o … w restauracji… Dla Afryki ka盥e miejsce jest odpowiednie, by by blisko Boga, bo ON jest partnerem, takim niewidzialnym, ale jest… 篡j帷y zawsze!

Kilka miesi璚y temu, kiedy prowadzi豉m samoch鏚, przekroczy豉m pr璠ko嗆. Nawet tego nie zauwa篡豉m, kiedy zatrzyma豉 mnie policja, z tego w豉郾ie powodu. Troch mi by這 wstyd, ale pokornie przeprosi豉m. Pomimo to, od razu prawie wyznaczono mi wysoki mandat. Jednak nie usta豉m w moich proszeniu o u豉skawienie. Trwa這 to troch. Nagle jeden z policjant闚 powiedzia: „no dobrze, nie dostaniesz mandatu, ale my te mamy pro軸… Chcemy, by pomodli豉 si nad nami, tutaj w豉郾ie na ulicy…". Zawo豉豉m szybko jeszcze jedn siostr, trzech policjant闚 ukl瘯這, a my zaraz przy g堯wnej trasie, w halasie mijaj帷ych nas samochod闚, modli造鄉y si nad nimi… Byli bardzo wdzi璚zni. Za dwa dni przyjechali na nasza misje, by podzi瘯owa, bo sprawa ich dobrze si rozwi您a豉. Prosili jednak, by ju nie przekracza pr璠ko軼i… tak bardzo!

***

W ka盥ej kolejce ludzie stoj ze swoim Pismem 鈍., nie marnuj czasu. B鏬 jest wsz璠zie! Na wielu samochodach mo積a zauwa篡 ciekawe napisy, g堯wnie o Bogu… takie jak: Jezus jest PANEM czy UFAJ BOGU czy TYLKO BOG…

Afryka鎍zyk wierzy, ze B鏬 jest nieodzowna cz窷ci ich 篡cia… zawsze obecny… zawsze taki 篡wy… Wierz, ze cz這wiek obdarowany pot璕 Boga, jest niezwyci篹ony. Wiedz KOMU ZAUFALI.

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

poniedzia貫k, 12 marca 2012

Ludzie nazywali go m康rym cz這wiekiem, jak m闚i historia… Wiele czasu sp璠za w swoim ogrodzie, w鈔鏚 drzew bananowych i kukurydzy. To miejsce nazywa swoim sanktuarium.

Kiedy wczesnym rankiem tam siada, by si modli… m闚i, 瞠 sam B鏬 do niego przychodzi i wtedy w豉郾ie ma najlepsze my郵i, kt鏎e zmieniaj 鈍iat. Nie by這 go sta by podr騜owa wiele, ale jego m康ro嗆 jest od Boga, a ON w ka盥ym miejscu mo瞠 przemawia do cz這wieka.

Najcz窷ciej to robi w miejscach 鈍i皻ych, takich jak lasy, laki, pola… tam gdzie cisza zupe軟a, tam gdzie tylko mo積a us造sze g這s drzew, krzak闚 i ptak闚. W takiej ciszy m闚i B鏬, a w Afryce o to trudno…

Wsz璠zie g這郾o, muzycznie, 酥iewnie… Brak miejsca dla ciszy. M康ry cz這wiek m闚i, 瞠 to jest 廝鏚貫m naszych problem闚, te ci庵le s這wa ludzkie, a wtedy trudno us造sze g這s Boga…

Pewnego dnia przychodzi do m康rego cz這wieka pewien starzec i pyta, dlaczego nie mo瞠 do鈍iadczy Boga w codziennym 篡ciu? Jak sam m闚i, modli si regularnie, daje pieni康ze dla biednych, chodzi do ko軼io豉 najbli窺zego raz w tygodniu i stara si by dobrym dla ludzi… Jednak pomimo podesz貫go wieku i wysi趾闚, nie czuje obecno軼i Boga… jako tak ci篹ko mu z tym…

M康ry cz這wiek zamy郵i si na chwile, wr鏂i do swego ogrodu, usiad w鈔鏚 drzew bananowych. By這 bardzo gor帷o, ale s這鎍e - to te znak BΜGOSLAWIENSTWA BOGA…

Modli si przez chwile i wr鏂i. Jego s這wa by造 kr鏒kie ”Wiesz. my郵, 瞠 powodem tego, 瞠 nie czujesz obecno軼i Boga jest twoja szklanka…

Starzec mia j zawsze przy sobie, bo z innej by nie pi, szczeg鏊nie w obcych domach… Zdziwi si jednak bardzo…

„Tak ,twoja szklanka! Zabierasz j wsz璠zie, myjesz pi耩 razy na dzie, tylko j u篡wasz do picia, nie dzielisz si z ni z nikim i nie potrafisz z niej zrezygnowa nigdy… Jest dla ciebie wa積iejsza ni B鏬, to ona przys豉nia ci obecno嗆 Stw鏎cy".

Ka盥a w豉sno嗆 zabiera nam po cz窷ci Boga… To ON chce by na pierwszym miejscu w naszym 篡ciu, bo wtedy wszystko jest na swoim miejscu. Ka盥a rzecz, my郵, a przede wszystkim cz這wiek, nie mo瞠 by wa積iejszy… przys豉nia wtedy Stw鏎c.

Mo瞠 dlatego ludzie w Afryce tak ma這 posiadaj, bo wtedy po鈔鏚 kukurydzy i drzew bananowych szybciej Boga odnajduj.

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

sobota, 03 marca 2012

Nasz katechista poprosi mnie, by odwiedzi jego bratanka w wi瞛ieniu, kt鏎y zosta nies逝sznie oskar穎ny i ju tak jest 5 lat, a zosta這 mu jeszcze dziesi耩. Rodzina cierpi z tego powodu, ale jak m闚i: ”i w wiezieniu mo積a by wolnym...".

Ch這pak bardzo prze篡 sam proces sadowy, cierpia na pocz徠ku. Pewnego dnia, postanowi sobie, 瞠 chce by wolnym w wi瞛ieniu, chce nawet te chwile, sp璠zi szcz窷liwie, chce zacz望 wszystko od nowa. Nie mo瞠 zmieni swojej przesz這軼i, ale mo瞠 budowa codziennie na nowo swoj pi瘯n tera幡iejszo嗆, bo jak m闚i „szcz窷liwe 篡cie, to sprawa decyzji i wierno軼i”. Tak bardzo chce by wolnym w swoim sercu, a to pono najtrudniej nie tylko w wiezieniu… Ciesz si, ze b璠 mog豉 spotka wolnego cz這wieka za kratkami wiezienia… , bo coraz trudniej o nich w codziennym wolnym 篡ciu.

Moja kole瘸nka, kt鏎a pracuje ze mn, m闚i , 瞠 jest szcz窷liwa. Nie traci czasu na 瘸le, cho 篡cie daje jej wystarczaj帷o trudnych sytuacji. Uwa瘸 siebie za osoba wierz帷 w Boga… Swoich rozwi您a szuka w Biblii, z kt鏎a si nie rozstaje. Ma sze軼ioro dzieci i m篹a, kt鏎y wraca do domu p騧nymi nocami…

Kiedy z tego powodu cierpia豉, dzi ju nie. Zaakceptowa豉, to co nie mo瞠 zmieni, cieszy si tym, co 篡cie daje: zdanymi egzaminami dzieci, chorymi , kt鏎zy sa wdzi璚zni czasem, s這鎍em, kt鏎e w Afryce, prawie zawsze 鈍ieci…

Jest tyle powod闚, by by szcz窷liwym, 瞠 nie warto traci czasu na ciemne my郵i i s這wa… Moja kole瘸nka wierzy, 瞠 篡cie samo przynosi dobre rozwi您ania, tyle trzeba jemu na to pozwoli, czeka cierpliwie i ufa Bogu z ca貫go serca…

Ka盥ego dnia na nowo, 篡cie pozwala mi spotyka wielu naprawd wolnych ludzi. W Afryce jako ludzie lepiej sobie radz, widza 篡cie, w promieniach s這鎍a. Wierz, 瞠 natura jako to sama rozwi捫e i mocno ufaj b這gos豉wie雟twu nieba. Afryka niesie sama w sobie wiele cierpienia, chor鏏, niesprawiedliwych wojen i jednocze郾ie cz這wieka, kt鏎y wie, 瞠 z pomoc Boga mo積a zaakceptowa wszystko, co jest nieuniknione… i 篡 bez 瘸lu. 砰cie samo codziennie wynagradza, je郵i tylko si chce to zauwa篡, ka盥ego dnia, na nowo.

W Afryce ludzie m闚i: nie niszcz przydro積ych krzew闚, bo tylko wtedy wielkie drzewa b璠 cie chroni造 w upalne dni i w ich cieniu odnajdziesz si喚. Prawo natury kre郵i wolno嗆 cz這wieka…

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

czwartek, 01 marca 2012

W zesz陰 niedziele by這 po瞠gnanie jednego z najstarszych Katechet闚. Wszystkie Male wsp鏊noty przygotowa造 prezenty, 酥iewy, przemowy… ka盥y jako chcia podarowa cos szczeg鏊nego jednemu z pierwszych katolik闚 w naszym regionie Venda. Ju od wczesnego ranka nasz g堯wny ko軼i馧 ca趾owicie si zape軟i. Tylu ludzi jeszcze w nim nie by這… Nasz katecheta Jozef, sko鎍zy w豉郾ie 65 lat i nie czuje si na silach by dalej kontynuowa s逝瘺. Dziennie na swoim motocyklu je寮zi, czasem daleko do wiosek i odwiedza naszych katolik闚. Ludzie kochaj go… to tez by這 wida po przepe軟ionym ko軼iele, kt鏎y od dziesi徠ek lat tylu ludzi nie widzia. Sama msza 鈍. , pe軟a 酥iew闚 i ta鎍闚, trwa豉 bardzo d逝go. Potem zacz窸y si przem闚ienia, kt鏎ych by這 wiele… Pierwszy by w鏚z naszych wiosek, powa積y cz這wiek, przed kim jeszcze teraz na twarz padaj. Potem dyrektorzy szkol, nasze babcie, ksi篹a siostry, dzieci … w sumie wielu chcia這 powiedzie cos szczeg鏊nego o s逝瘺ie Jozefa dla naszych ludzi… Ka盥y podkre郵i jego wielka pokor i dobro… Ludzie wiedzieli, ze mog na niego liczy… chcieli by blisko niego, ka盥ego traktowa jednakowo, z wielkim szacunkiem s逝cha dziecka, wodza, kobiety i m篹czyzn… ka盥y czuje si wa積y w jego towarzystwie…

Na ko鎍u powsta J霩ef i uk這ni si w stron ka盥ego, jako znak szacunku. Potem powiedzia: „By貫m waszym przewodnikiem przez ostatnie 45 lat. Wiele katolik闚 odesz這 z naszego ko軼io豉, inni zostali… Znam ich po imieniu. Chcia貫m by dla WSZYSTKICH ojcem i przyjacielem. Nie mam wielkich sukces闚, liczba katolik闚 jest ma豉. Najwi瘯szym grzechem naszych czas闚, to nawet nie morderstwa, bo to cz瘰to ludzie pope軟iaj pod wp造wem emocji, ale to pycha i duma…

To jest pocz徠kiem ka盥ego b喚du i pomy趾i cz這wieka, ka盥ego grzechu ma貫go i wielkiego. Ludzie bardzo pewni siebie, kt鏎zy uwa瘸j, 瞠 zawsze maj racje, 瞠 wiedz wszystko najlepiej b陰dz i krzywdz. To w豉郾ie duma jest pocz徠kiem wszystkich naszych problem闚, wojen, k堯tni. Ka盥y chce by najwa積iejszy i to duma niszczy nasze wsp鏊noty, stwarza podzia造 i wprowadza k豉mstwa i niezgod. Duma niszczy… Jedynym lekarstwem jest POKORA I DOBRO, bo cz這wiek pokorny potrafi s逝cha, potrafi si przyzna , 瞠 nie wie czego, 瞠 b陰dzi, 瞠 szuka…

Chce by dla WSZYSTKICH. Tylko POKORA I DOBRO mo瞠 zmieni nasz 鈍iat, ko軼i馧, nasze serca… tylko POKORA I DOBRO „powt鏎zy nasz katecheta w ostatnim swoim przem闚ieniu, po 45 latach s逝瘺y cz這wiekowi i ko軼io這wi."

Najwi瘯szym grzechem naszych czas闚 to nawet nie morderstwo, ale duma cz這wieka, kt鏎a niszczy serca ludzkie, wsp鏊noty, rodziny…

J霩ef m闚i z do鈍iadczenia swego 篡cia i ko軼io豉. Ten niepozorny cz這wiek, kochany przez wielu nie m闚i o swoich sukcesach, tytu豉ch naukowych, wielkich budowlach, bo ich nie by這… Jedynym i chyba najwi瘯szym sukcesem to jego wierno嗆 i tysi帷e prostych ludzi, kt鏎ych w tym dniu nasz ko軼i馧 nie pomie軼i pierwszy raz w naszej malej historii. A wszystko dlatego, bo nasz katecheta wierzy w sens POKORY I DOBRA w 篡ciu i ko軼iele za to w豉郾ie t逝my dzi瘯owa造…

s. Dorota Zok, Po逝dniowa Afryka

niedziela, 05 lutego 2012

Pewien ma造ch這pak siedzia na chodniku. Mia w koszyku wiele owoc闚 mango. Wielu przechodni闚 szybko mija這 ch這pca. W tym wielkim pospiechu prawie nikt go nie zauwa瘸, nikt nie s造sza jego g這su, malo widzia這 jego r瘯 prosz帷 o pieni康ze. Takich 瞠brak闚 na ulicach miast Afryki P責. jestwiele. Bardzo cz瘰to s to dzieci. Jako tak naprawd, to ka盥y odci庵a si od zauwa瞠nia tych ludzi prosz帷ych o cokolwiek. Dawa jest znacznie trudniej jak otrzymywa…

Ma造 ch這pak siedzia prawie ca造 dzien. Ma這 uzbiera. Ludzie 篡j帷y szybko, nie maj czasu, by cokolwiek zauwa篡. W pewnym momencie, dw鏂h silnych m篹czyzn bieg這 do autobusu, kt鏎y za chwile mia odje盥瘸. Jeden z nich, zahaczy o kosz z owocami ch這pca i wszystkie rozpad造 si na ulicy. M篹czyzna odwr鏂i si, zauwa篡 mango na ulicy i przewr鏂ony kosz, ale zbyt malo mia czasu, by pomoc. Autobus prawie odje盥瘸. Drugi te to zauwa篡, bieg on z ca造ch sil… W ostatniej jednak chwili zatrzyma si, poniewa by pewny, ze ch這pak siedz帷y na chodniku z rozrzuconymi przez nich owocami, jest niewidomy. R瘯oma ma造mi szuka jakby po omacku swoje mango po鈔鏚 but闚 przechodz帷ych ludzi. M篹czyzna wtedy zawr鏂i, pozbiera owoce i zapyta ch這pca: „od kiedy nie widzisz” , a ch這pak na to: ”nigdy nie widzia貫m niczego, pr鏂z ciemno軼i…”. Silny m篹czyzna wyci庵n掖 pieni康ze, kt鏎e akurat mia przy sobie i da ch這pakowi, tak by prze篡 nast瘼ny dzie. Dziecko wyczu這 sum w swoich d這niach i zapyta這 kr鏒ko:

„Jeste JEZUSEM?”

Kiedy jeste DOBRY dla innych, najlepszy jeste dla siebie. Tak ma這 dzi trzeba by na郵adowa JEZUSA, by GO pokaza w tym naszym tak bardzo zabieganym 鈍iecie. Czasem wystarczy mie czas dla innych, zauwa篡 tych najmniejszych, tych z kt鏎ymi 鈍iat si dzi nie liczy, podarowa dobro w ro積ych postaciach. Tak niewiele potrzeba, by 鈍iat uwierzy, 瞠 JEZUS 玆JE w tym naszym szybkiej i zmaterializowanej codzienno軼i, nie tylko w Afryce…

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

wtorek, 31 stycznia 2012

Ludzie w Afryce wierz, 瞠 B鏬 jest DOBRY ca造 czas. Wierz te, 瞠 cokolwiek dajemy, to i otrzymujemy. Daj帷 DOBRO, takie proste i uczciwe, otrzymujemy to samo. Najwa積iejsza w tym wszystkim jest jednak nasza uczciwo嗆 wobec 篡cia i drugiego cz這wieka. To chyba najwa積iejsze z przykaza, by 篡 w prawdzie i mi這軼i!

Oszukuj帷 niewinnych, niszczymy Mi這嗆 w dzisiejszym 鈍iecie i zabieramy Boga raz jeszcze, krzy簑jemy GO, tak jak kiedy, ponad dwa tysi帷e lat temu. Nic si nie r騜nimy od faryzeuszy tamtego czasu i kiedy poniesiemy odpowiedzialno嗆 za cierpienie niewinnych, bo B鏬 jest DOBRY dla tych, kt鏎zy maj proste serce i dla nich jest ON zawsze OBECNY…

B鏬 jest DOBRY dla tych, kt鏎zy pomimo upadk闚 chc powsta i i嗆 dalej! I ci庵le zaczyna od nowa. W Afryce najbardziej cierpieli biedni, ci, kt鏎zy nie mieli prawa g這su, z kt鏎ymi nikt si nie liczy. Nikt nawet nie wierzy, 瞠 kiedy b璠 silni, bo jedynie B鏬 stan掖 po ich stronie… i to wystarczy這, kiedy Nelson Mandela przebywa w wiezieniu przez 27 lat, trac帷 wszystko, co by這 mu drogie, nikt nie wierzy, 瞠 Afryka kiedy b璠zie uwa瘸 go za OJCA, ale milczenie i modlitwy niewinnych us造sza B鏬! Afryka鎍zycy, pomimo s豉bo軼i wierz w moc modlitwy, jak nie wielu na tym 鈍iecie. Wierz, 瞠 B鏬 zawsze stanie po stronie tych, kt鏎zy z prostym sercem traktuj drugiego cz這wieka i pomimo pomy貫k zaczynaj od nowa, by nie krzy穎wa Boga… ponownie…

B鏬 jest DOBRY - m闚i Afryka鎍zycy. ZAWSZE! Jedynie liczy si w tym wszystkim szczere serce, szukaj帷e DOBRA za wszelk cen, Tylko wtedy mo瞠my do鈍iadczy DOBRA BOGA… nie licz si wtedy nasze s豉bo軼i, pomy趾i i zranienia. ON to sam wyprostuje, je郵i zauwa篡 PRAWDZIWEGO CZLOWIEKA, uczciwego… w tym, co m闚i i czyni…

To jak w 篡ciu Mandeli, kt鏎y nie nale瘸 do religijnych ludzi, ale zawsze mia Boga w sercu…

Tak jak w 篡ciu Simby, kt鏎y wiedzia tylko, 瞠 Jezus jest z nim zawsze. Zosta ochrzczony, kiedy umiera i powiedzia, 瞠 widzi Anio豉 w jego ma造m ogrodzie. 砰, jakby nie cierpia a cierpia, jak nie wielu na tym 鈍iecie…

Tak by這 te w 篡ciu mego Przyjaciela - uzale積i si pewnego dnia od alkoholu. Walczy ca貫 砰cie. Upada i powstawa. Na ko鎍u przeprosi, 瞠 nie da rady, tak publicznie! Jego pogrzeb to by豉 wielka manifestacja, bo ludzie ceni szczero嗆 i wtedy nie pot瘼iaj s豉bo軼i i B鏬 te…

Chodzi o to, by nie krzy穎wa dobrego Boga… ponownie… w niewinnym cz這wieku, bo liczy si szczero嗆, cho bolesna, ale prosta, bo brak PRAWDY… krzy簑je…

s. Dorota Zok - Po逝dniowa Afryka

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 9

Odwiedzaj mnie ludzie z: